wtorek, 6 listopada 2012

Zabezpieczenia terenów zieleni przed działaniem soli drogowej

Zamieranie zieleni w pasach drogowych jest dużym problemem zarówno dla samorządów zarządzających zielenią przydrożną jak i właścicieli działek położonych przy ulicach. Ze szczególnie niekorzystnymi warunkami muszą się zmagać drzewa i krzewy posadzone przy ulicach, drogach, gdzie do zimowego utrzymania stosowana jest sól drogowa.

Błoto pośniegowe oraz aerozol solny:
- przedostają się do gleby, gdzie powodują nadmierne zasolenie podłoża, na skutek czego rośliny nie mogą pobrać wody i obumierają;
- oblepiają nadziemne części roślin i powodują zamieranie pąków i pędów: najpierw od strony jezdni, a w kolejnych latach całych roślin.

krzewy obumarłe z powodu stosowania soli drogowej
obumarłe pędy od strony jezdni

Jednym ze sposobów poprawy warunków siedliskowych drzew i krzewów jest oczywiście ograniczanie dawki soli. Zamiast soli do odladzania chodników powinno się stosować materiały uszorstniające nawierzchnię, np. piasek, drobny żwir. 

Innym sposobem poprawy warunków zieleni przydrożnej jest osłonięcie roślin na czas zimy matami polipropylenowymi zamontowanymi od strony jezdni, które ograniczą rozprysk błota pośniegowego zanieczyszczonego solą drogową i ochronią glebę w sąsiedztwie roślin. Maty te montuje się przed nastaniem mrozów, a następnie demontuje po zakończeniu zimowego utrzymania dróg – w lutym/marcu. Jednorazowo zakupione maty mogą służyć przez wiele lat, znacząco ograniczając wydatki związane z wymianą krzewów obumierających po kolejnych zimach. Do osłony krzewów stosować można również maty słomiane, są one jednak mniej trwałe niż polipropylenowe, wytrzymują około 2-3 lata.