sobota, 30 marca 2019

Jak wyhodować rozsadę pomidorów

Pomidory są chyba jednymi z najchętniej uprawianych warzyw na balkonach i tarasach. Od wielu lat również sama każdej wiosny wysadzam pomidory do moich donic. Pewnie też macie sporo własnych doświadczeń w tej dziedzinie. Jestem ciekawa jaka jest najpopularniejsza odmiana w uprawie balkonowej?

O uprawie pomidorów na balkonie pisałam już wcześniej. W tym roku postanowiłam wyhodować własną rozsadę. Za materiał siewny posłużyły mi nasiona zebrane w ubiegłym roku z niezwykle obficie owocującego pomidora koktajlowego, który miał w sumie 74 owoce w ciągu sezonu. 

mój ubiegłoroczny pomidor koktajlowy, fot. oazazieleni.pl

Nasiona wyjęłam z bardzo dojrzałego już owocu i zasuszyłam. Książkowo, czyli w połowie marca wysiałam i po tygodniu większość już wykiełkowała, a na spóźnialskich jeszcze czekam. W tym roku w ramach ograniczania ilości zużywanego plastiku wybrałam doniczki torfowe. Do wysiewu nasion zastosowałam gotowe podłoże do wysiewu na bazie torfu. 

doniczki wypełnione podłożem do kiełkowania, fot. oazazieleni.pl 

siejemy pomidory, fot. oazazieleni.pl 

Nasiona wysiewaliśmy (oczywiście z pomocą Jasia) po dwa do każdej z doniczek, na wypadek, gdyby któreś nie wykiełkowało. Jeśli wyjdą dwa, to też nie szkodzi, ponieważ później czeka nas pikowanie, czyli przesadzenie młodej rozsady w celu uzyskania roślin, które będą miały ładnie wykształcony system korzeniowy. Siewki należy przesadzić po około 1-2 tygodniach od wschodów, gdy wykształcą 1-2 właściwe liście, czyli takie przypominające kształtem pomidory. Pierwsze pojawiają się przecież podłużne liścienie. 

Wracając jeszcze do wysiewu. Pomidory w czasie kiełkowania powinny mieć temperaturę około 20-27 stopni, wiec na domowym parapecie będzie im dobrze, pod warunkiem, że nie będziemy na nie otwierać okna i wychładzać. Po wysiewie oczywiście podłoże podlewamy i na tydzień, czyli do momentu wschodów przykrywamy, aby zachować wysoką wilgotność. Czasem też trzeba pamiętać o wietrzeniu, aby nie pojawiła się pleśń.

siewki pomidorów po tygodniu od wykiełkowania, fot. oazazieleni.pl 

Pomidory mają bardzo duże zapotrzebowanie na światło, więc, gdy tylko wykiełkują ustawiamy je w jasnym miejscu. Ważne też, aby doniczki obracać co jakiś czas, dzięki temu rośliny będą symetryczne. 

Przed wysadzeniem w stałe miejsce, czyli w naszym przypadku na balkon, młode rośliny musimy jeszcze zahartować. Najlepiej więc otwierać okno w ciągu dnia na kilka godzin, albo nawet wystawiać młode pomidorki na balkon.

Wkrótce zdjęcia z kolejnych etapów produkcji naszej rozsady.