poniedziałek, 13 czerwca 2016

Obraz z sukulentów




Wreszcie udało mi się wykonać realizację, którą planowałam już od wiosny. Po świetnym efekcie obrazu z mchu teraz postanowiłam zrobić coś na zewnątrz. Wybrałam właśnie na rojniki, które szybko rosną i są bardzo wytrzymałe, a szeroki wybór form oraz kolorów pozwala na tworzenie żywych obrazów. 


Konstrukcja dla roślin
Długo zastanawiałam się nad wyborem materiałów na stelaż podtrzymujący rośliny. Rozważałam konstrukcję z metalu, bambusów, ale ostatecznie zdecydowałam się na drewno. Drewniana skrzynia z doklejoną ramą jest wypełniona lekkim podłożem z włókna kokosowego, ziemi urodzajnej i piasku. Skrzynia została przedzielona drewnianymi listewkami na 6 części, które ograniczają przesypywanie się podłoża już po powieszeniu obrazu. Wysypywanie się ziemi oraz wypadanie roślin uniemożliwia drobna metalowa siatka zamocowana do ramy. Z czasem rojniki rozrosną się i całkowicie zasłonią siatkę.



Sadzenie rojników

Rojniki są posadzone tuż nad metalową kratką. Młode roślinki wciskałam pomiędzy oczka kraty, natomiast dla większych wycinałam w kracie otwory. W kolejnych latach, gdy rojniki urosną i wytworzą młode sadzonki, dodadzą obrazowi jeszcze więcej uroku, ponieważ stanie się on bardziej przestrzenny. Świetnie będą wyglądały również wypiętrzone kwiatostany




Pielęgnacja

Jeśli rojnikową kompozycję powiesimy na balkonie albo tarasie pod dachem, to rośliny trzeba podlać od czasu do czasu, natomiast jeśli rosną na zewnątrz bez zadaszenia, wówczas podlewamy je jedynie w czasie upałów. Rojniki nie wymagają specjalnego nawożenia. Z kompozycji regularnie usuwamy kiełkujące chwasty. Poszczególne rojniki zamierają po przekwitnięciu, a sąsiednie rośliny szybko zajmują ich miejsce.
Co kilka lat obraz małej przebudowy, o czym więcej przeczytacie tutaj

FOTORELACJA

1. Najpierw wykonujemy skrzynię z drewnianych desek.
2. Dla wzmocnienia boczne ściany skrzyni skręcamy śrubami i metalowymi kątownikami.
3. Drewniane przegrody w skrzyni uniemożliwią przesypywanie się podłoża.
4. Folia zabezpieczy drewnianą skrzynię przed gniciem.
5. Skrzynię wykładamy lekkim podłożem z włókna kokosowego, ziemi urodzajnej i piasku.
6. Po wypełnieniu ziemią na skrzynię nakładamy metalową siatkę.
7. Sadzenie rojników rozpoczynamy od wymyślenia wzoru w roślin. Po posadzeniu korzenie roślin dociskamy do podłoża.
8. Większe rojniki sadzimy nacinając kratę tak, aby zmieścić bryłkę korzeniową roślin.
9. Kolejne rojniki dosadzamy uzupełniając wzór z roślin.
10. Gotowy sukulentowy obraz będzie ozdobą przez kilka kolejnych lat.